El nostre lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per personalitzar la navegació, millorar els seus serveis i mostrar publicitat relacionada amb les preferències de l'usuari mitjançant l'anàlisi dels hàbits de navegació. Si continueu navegant, consentiu el seu ús d'acord amb la nostra política de cookies. Veure més informació.

IDEC - Universitat Pompeu Fabra

ES / CAT / ENG
Inici > UPF-IDEC > Notícies

Notícies

Mathias Énard imparteix la lliçó inaugural de la 9a edició del Màster en Creació Literària

[14/10/16]

El dimarts 11 d'octubre es va impartir la lliçó inaugural de la 9a edició del Màster en Creació Literària, a càrrec de Mathias Énard, amb el títol "Tancat per obres".

Els alumnes del màster van gaudir de la ponència del premi Goncourt 2015 per la seva novel·la “Brúixola”. Durant la seva intervenció Énard va tractar tant els seus orígens com a escriptor a Barcelona, amb el descobriment fonamental de Roberto Bolaño i la seva novel·la 2666, com del procés d'escriptura de les seves dues obres més importants, "Zona" i "Brúixola", que va treballar pacient i obsessivament durant anys, tractant de conciliar la narrativa de ficció amb les seves recerques sobre la violència en el Mediterrani i l'Orientalisme.

Jorge Carrión, codirector del Màster i Claudio López de Lamadrid, editor de Literatura Random House, van presentar l'acte, i van animar el debat tant amb els alumnes de la promoció 2016-2017 com amb els ex-alumnes i el públic en general que va assistir a la conferència, fins a omplir l'aforament.

Mathias Énard, inauguració del Màster en Creació Literària Mathias Énard en la lliçó inaugural del màster

Miguel Muñoz, actual alumne del Màster en Creació Literària, descriu en una breu crònica les seves impressions i reflexions sobre les inspiradores paraules de Mathias Énard:

“Una anècdota té gairebé tant valor metafòric com un poema. Ho va demostrar Mathias Énard a la inauguració del Màster en Creació Literària. L'escriptor francès, en lloc de donar una conferència, va explicar anècdotes.
El descobriment de la seva vocació ho va exemplificar amb la inesperada lectura de 2666, la novel·la de Roberto Bolaño. La seva posició com a escriptor va quedar clara quan va parlar de l'afany del seu compatriota i col·lega Michel Houellebecq per figurar i guanyar premis.
Mathias Énard és el anti-Houellebecq. Si la literatura és una xarxa d'autors i llibres, es podria situar a Énard en un extrem i a Houellebecq en un altre. Tots dos són diametralment diferents. Per què comparar-los? Per un simple motiu: l'ètica.
L'obra de Énard mira cap al món. Traça ponts entre èpoques, espais i cultures diferents. Alguna cosa que Houellebecq, tot i tocant temes similars com l'islam, no aconsegueix; la seva mirada no surt de França ni de la seva pròpia idiosincràsia.
Com es converteix en literatura aquest interès pel món?
Énard investiga, viatja, coneix gent i l'entrevista. Després torna a casa amb un pla i construeix els seus llibres. Hi ha una ètica del treball i un compromís moral. Un resultat exemplar és “Zona”, on explica la història del Mediterrani des del seu costat més violent: la Guerra dels Balcans.
Com  escriptors novells, el dimarts passat vam rebre dos consells difícils però necessaris. Un, que un escriptor ha de crear i respectar la seva pròpia ètica. I un altre, que l'escriptura sempre pot millorar i que publicar consisteix en saber quan parar d'escriure sense que es converteixi en un error.”

<< Tornar a la llista de noticies


Twitter Linkedin Bookmark and Share
© IDEC-Universitat Pompeu Fabra